علی پناهی؛ امین حبیبی راد؛ هادی مطیعی
چکیده
هدف این پؤوهش بررسی تاثیر قصد کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی دانشجویان با توجه به نقش تعدیلگر ترس از شکست و سواد اقتصادی است. پژوهش حاضر از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ روﯾﮑﺮد، کمی و از ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت دانشگاههای شهید بهشتی، علامه طباطبایی، ...
بیشتر
هدف این پؤوهش بررسی تاثیر قصد کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی دانشجویان با توجه به نقش تعدیلگر ترس از شکست و سواد اقتصادی است. پژوهش حاضر از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻟﺤﺎظ روﯾﮑﺮد، کمی و از ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت دانشگاههای شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تهران و شاهد بودند که تعداد 310 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ پنج پرسشنامه استاندارد قصد کارآفرینی پرسشنامه لینان و چن (2009)، رفتار کارآفرینانه گیره و همکاران (2020)، استقلال، نوآوری و ریسکپذیری بولتون و لین (2011)، ترس از شکست کاچیوتی و همکاران (2020)، سواد اقتصادی سوراتنو و همکاران (2021) بوده است. همچنین ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ با استفاده از ﻣﺪلﺳﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻧﺮماﻓﺰار SmartPLS انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای استقلال، نوآوری و ریسکپذیری دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینی دارند. همچنین قصد کارآفرینی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه دارد. متغیر ترس از شکست رابطه بین قصد و رفتار را تعدیل منفی و متغیر سواد اقتصادی تعدیل مثبتی بر این رابطه دارد. یافتههای پژوهش نقش مهم ویژگیهای شخصیتی بر قصد کارآفرینی و اهمیت تعدیلگرهای معرفی شده برای پر کردن شکاف بین قصد و رفتار کارآفرینانه را نشان میدهد.